onsdag 2 januari 2013

Fågeldammarna i Surte

Idag gjorde vi en liten utflykt till fågeldammarna i närheten av Surtesjön för att vi och sonen skulle få titta på lite fåglar. Vi hade egentligen tänkt mata fåglar och hade med oss en stor påse med gott men vi får spara det till en annan dag eftersom fåglarna matas där. Destinationen var inte klar från början.

Så här års får man vara ute i riktigt god tid för att få bra ljus. Trots att klockan bara var runt två så stod solen redan så lågt på himlen att fågeldammarna låg i skugga. Jag hade med mig mitt 400 mm-objektiv men insåg ganska snabbt att det inte funkar med ett objektiv med minsta bländare på 5,6 och utan bildstabilisering så det fick bli bilder med mitt 70-300 istället.

Det fanns flera olika roliga gäss och änder där men de jag verkligen ville se var de vackra och färgglada mandarinänderna. Jag gissar att färgerna verkligen lever upp i solsken så vi får återkomma vid ett annat tillfälle för att titta på dem igen. Honorna är som vanligt lite mindre färgglada ...

Smaragdanden i grönt var också vacker, särskilt den lilla stund som solen blekt lyste igenom träden.

2 kommentarer:

Siew Feun sa...

Otroligt vackra bilder!
Jag är mycket imponerad av skärpan i din 70-300mm. Älska alla detaljer och färger! Nu är jag riktigt sugen på en 70-300mm

Maria sa...

Jag är helt klart nöjd med mitt 70-300-objektiv och kan definitivt rekommendera det!

Har försökt svara på den här kommentaren tidigare men det funkade visst inte via Ipaden :)