tisdag 10 juli 2012

Menorca dag 1 (1/7-12)

Årets semesterresa gick till Menorca, resmålet valt för att vara passande att åka med en 5-månaders bebis. Alltså ett lugnt, barnvänligt ställe utan allt för mycket äventyrligheter. Sol och bad med andra ord. Och möjlighet att amma utan att förolämpa folk.

Menorca är en spansk ö som ligger strax nordost om Mallorca i ögruppen Balearerna i Medelhavet. Den är känd för sina många vackra sandstränder belägna i små vikar. Vi bodde i Cala Galdana med en fantastisk sandstrand alldeles utanför hotellet. Att den skulle se ut som i turistbroschyrerna var ingen överdrift. Inte dumt att vakna till den vyn varje morgon. Hotellet hette Sol Gavilanes och kunde inte vara bättre beläget. Bara ta hissen ner och vips var man ute på strandpromenaden. Frukost- och middagsbuffé ingick i priset och intogs oftast på terrassen nästan längst upp.

På morgonen fick vi gå upp vid kvart i fem för att ge oss av med flyget som skulle starta från Landvetter 07.50. Vi hade förbeställt taxi med babyskydd och det dök upp en hel liten buss. Med framåtvänd bilbarnstol. Under all kritik, tycker jag. Små barn ska inte vara framåtvända och speciellt inte bebisar. Vi tjafsade dock inte så mycket om det eftersom det ändå var en minibuss vi åkte i men tänker klaga till kundtjänst. Väl på Landvetter checkade vi in bagage och barnvagn inpackad i en stor plastpåse och jag bar lillkillen i bärsele. Precis innan påstigning på planet somnade han i selen och sov sig igenom första timmen av flygningen så jag fick möjlighet att äta min flygplansmat i fred. Bulgursallad med sallad vid sidan av. Mycket uppfinningsrikt. Flygresan gick bra med en del matningar och lillen sov större delen av vägen.

Framme på Menorca hade det precis varit en urladdning i form av åskväder och luftfuktigheten var nära 100% så luften var ganska klibbig. Temperaturen låg runt 27-28 grader hela veckan. Varmt var det med bärselen. Vi åkte minibuss till hotellet och klev in från baksidan på receptionen som låg på åttonde våningen. Inte förrän vi kom till vårt rum på tredje våningen såg vi utsikten mot hästskobukten för första gången. Inte dumt. Rummet var fräscht och trevligt och städerskan ställde in en resespjälsäng till sonen.

Efter att ha installerat oss och tagit hissen ner till stranden var det dags för första riktiga semesterölen. Gott. Den intogs tillsammans med grillade kycklingspett respektive mycket god grillad "hake" (kummel).

Efter att ha tagit det lite lugnt på hotellrummet var det dags att prova vattnet. Barnvagnen plogades ut i sanden och ställdes i skuggan av ett pinjeträd. Första doppet var nästan fånigt behagligt. 23 grader i vattnet och ingen utmaning alls att traska rakt ut i sanden i vattnet som blev djupt lagom snabbt. Vi hade med oss mask, snorkel och simfenor och turades om att bada. Det var inte så mycket att titta på vid sandbotten men man kunde se en och annan fisk.

Efter badet testade vi hotellpoolen som var behagligt varm men vi såg ingen större mening med att bada där med tanke på stranden. Vi avstod från att bada bebisen.

På kvällen var det dags för middagsbuffé på hotellet. Det fanns mycket att välja på men det smakade inte lika gott som lunchen vid stranden. Helt okej var det i alla fall och det var praktiskt att äta kvällsmaten på hotellet eftersom vi hade lillkillen med oss. Dricka ingick dock inte i priset utan det fick man beställa extra.