lördag 19 mars 2011

Månen tur och retur


Min svägerska efterfrågade en bild på månen med det nya 400 mm-objektivet. Och det var tur att hon gjorde det för annars hade jag nog inte tänkt på att gå ut och fotografera månen i natt. Jag hade ingen aning om vilken fas den var i och överraskades av en fantastisk fullmåne, t o m en supermåne som haft samband med jordbävningen i Japan enligt en astrolog i Aftonbladet. Som tur var hann jag ta några kort innan månen gick i moln.

Bilden högst upp är obeskuren, bilden nedan är den beskurna bilden av månen med lite mer kontrast. Det är roligt att ha ett mycket bättre objektiv än när jag tog kort på månen senast, då använde jag ett Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro på 300 mm.

Exif: 400 mm, f18, 1/40 s, ISO 100.

1 kommentar:

Siew Feun sa...

Kanon bra bild! Tusen tack Maria!